Archive for October, 2011

Oct 12 2011

Apa yang Dibutuhkan untuk Menyisipkan Aturan & Kemampuan Semantik pada Moodle?

Published by under eLearning Series

Penulis: Sri Suning Kusumawardani, 12 Oktober 2011, Jurusan Teknik Elektro dan Teknologi Informasi FT UGM

Moodle sebagai salah satu platform LMS (Learning Management System) sudah banyak dikenal dan dimanfaatkan. Potensi Moodle yang digunakan masih sebatas untuk menyajikan informasi yang terstruktur dan hanya bisa dibaca (dimengerti) oleh pengguna (manusia), belum banyak digali potensi supaya mesin juga bisa mengerti informasi yang tersedia.

Ada banyak manfaat ketika mesin terlibat dalam mengekstrak informasi, seperti mesin bisa terlibat dalam mengendalikan managemen pembelajaran, membuat rekomendasi sesuai aturan yang diterapkan, memfilter informasi yang dibutuhkan, melakukan penalaran konten pembelajaran, atau merelasikan satu konten dengan konten pembelajaran yang lain [1]. Untuk kebutuhan tersebut perlu ditambahkan aturan dan kemampuan semantik pada Moodle.

Tulisan ini akan mengulas apa yang dibutuhkan untuk menyisipkan aturan dan kemampuan semantik pada Moodle.

Saat ini teknologi web semantik masih relatif sulit diterapkan pada LMS sehingga pengguna belum merasakan manfaatnya secara luas [2]. Untuk membantu memperkaya konten dengan semantik biasanya menggunakan standard tertentu, misalkan RDFa [3] atau Microformats [4]. Tulisan ini mempunyai fokus pada standard RDFa.

Pada dasarnya konten pembelajaran pada Moodle berisi banyak informasi yang dapat digunakan untuk menjawab beberapa permintaan tapi dengan cara konvensional (membuat query). Semantik seharusnya bisa diekstrak dan aturan-aturan atas data terstruktur yang didefinisikan bisa dieksekusi. Untuk ini dibutuhkan:

  1. Salah satu platform reasoning, misalkan Jena 2 (Framework web semantik) [5], berguna untuk melakukan penalaran (reasoning) di level atas dari basis fakta RDF dengan aturan tertentu.
  2. Moodle Information Model yang diturunkan dari Platform Specific Model (PSM) dari skema basis data Moodle [2]. Model ini berisi sejumlah kelas-kelas dan relasi-relasi yang akan membantu RDF-izing konten Moodle eksisting.
  3. Representasi RDF diturunkan langsung dari kebutuhan no. 2. Setiap kelas UML pada diagram (model) berhubungan dengan kelas skema RDF yang dibuat dan setiap atribut UML berhubungan dengan property skema RDF. Basis fakta RDF dapat diupdate dari basis data Moodle secara otomatis dengan script yang dijalankan secara periodis [2].

Ketiga kebutuhan dasar itu menjadi penting ketika akan dilakukan penyisipan aturan dan kemampuan semantik pada Moodle.

Tulisan berikutnya akan berisi proses/tahapan yang diperlukan.

Daftar Pustaka:

[1] Kusumawardani, S.S., 2011, Identifikasi Potensi Web Semantik pada LMS, Bagian Proposal Disertasi, JTETI FT UGM.

[2]  Lukichev, S., Diaconescu, M., Giurca, A., 2007, Empowering Moodle with Rules and Semantics, Brandenburg University of Technology at Cottbus.

[3]  Adida, B., Birbeck, M., RDFa Primer: Bridging the Human and Data Webs, W3C Working Group Note 14 October 2008,
http://www.w3.org/TR/xhtml-rdfa-primer/, diakses 11 Oktober 2011: 23.00 WIB.

[4]  http://microformats.org/

[5]  http://jena.sourceforge.net/

3 responses so far

Oct 05 2011

Fujitsu 2012 Scholarship

Published by under Scholarship

 Source from:

http://www.fujitsu.com/global/about/responsibility/community/scholarship/about/

Fujitsu Limited established the Fujitsu Scholarship Program in 1985 to commemorate the 50th anniversary of its founding. The aim was to provide the opportunity for people from the Asia-Pacific region to contribute to the region through studying different values, cultures, and global business. This has been a Fujitsu’s key initiative for deepening the relationships between the countries and citizens of the Asia-Pacific region. This scholarship has since enabled 420 professionals from 18 countries to study cross-cultural management at JAIMS, the Japan-America Institute of Management Science, in Hawaii, U.S.A.

The Fujitsu Scholarship provides full financial assistance for postgraduate education and cross-cultural management training in the East-West Knowledge Leaders Program (EWKLP) at JAIMS. The EWKLP has a three-month curriculum, which synthesizes the best practices of both the East and West. The participants will sharpen their global management knowledge and skills, and build the confidence necessary for success in global business situations. Selected Fujitsu Scholar will attend the EWKLP beginning in April 2012, followed by a week-long Japan Portion.

Qualifications

To apply for the Fujitsu Scholarship, you must meet the qualifications for both Fujitsu Scholarship and EWKLP as follows.

  • Education: A bachelor’s degree or a degree equivalent to a four-year standard baccalaureate degree in any discipline from a regionally or nationally accredited institution.
  • G.P.A.: Cumulative grade point average of 3.0 on a 4.0 scale.
  • Experience: A minimum of three years of relevant full-time work experience (five years preferred) at the time of application.
  • Language: A minimum TOEFL score of 577/233/90 (paper/computer/Internet), TOEIC score of 750, or IELTS overall band test result of 6.5 or higher from tests taken between December 2009 and November 2011.

The following applicants are exempt from submitting an English proficiency test score:

  • Applicants who hold a bachelor’s or advanced degree within the last five years from an accredited or recognized college or university in the United States, Australia, United Kingdom, New Zealand, Canada, or Singapore.
  • Applicants whose native language is English and who are from either the United States, Australia, United Kingdom, New Zealand, Canada, or Singapore.

Country

  • Applicants must be a resident of the state of Hawaii, U.S.A., or a citizen of one of the following countries: Australia, Cambodia, China, Hong Kong, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, New Zealand, the Philippines, Singapore, South Korea, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, or Vietnam.
  • Applicants who are residents of the State of Hawaii will be requested to prove Hawaii residency. For details, refer to Definition of Hawaii Residency.

Application Deadline: November 30, 2011

Prepare application documents.

  • All documentation must be received by November 30, 2011.
  • Applicants who fail to submit all documents by the due date cannot be considered.
  • Submitted application documents will not be returned to applicants.

How to Apply

To apply for the Fujitsu Scholarship, follow the steps listed below:

http://www.fujitsu.com/global/about/responsibility/community/scholarship/process/

No responses yet

Oct 04 2011

Proses Sign Up dan Ujian Online di cisco.netacad.net

Published by under Networking Academy Series

Berikut dokumentasi melakukan sign up dan ujian di netacad (dari mulai membuat account sd selesai ujian):

  1. Cek email yang digunakan untuk proses registrasi.
  2. Masuk ke cisco.netacad.net dan Login di bagian academy connection dengan username & password sementara yang ada di email.
  3. Lakukan sign up (mengisi data registrasi). Untuk username sebaiknya dibuat ada identitas namanya, untuk password ikuti petunjuk di dalam kotak petunjuk. Setelah berhasil mengisi, terus Logout.
  4. Login dengan username & password baru di cisco.netacad.net (bagian academy connection).
  5. Masuk ke dalam kelas yang aktif, lanjutkan masuk ke dalam take assessment untuk ujian tiap chapter.
  6. Setelah selesai ujian sempatkan untuk melihat personalized feedback untuk melihat kita masih kurang di bagian kompetensi apa.
  7. Lihat gradebook untuk melihat laporan kemajuan masing-masing.
  8. Jangan lupa Logout setelah melakukan ujian.

Mudah2an membantu ;-)

Salam e-Learning untuk pembelajaran lebih baik

-Suning Kusumawardani-

No responses yet

Oct 04 2011

Requirements of Moodle Installation

Published by under eLearning Series

Moodle is one of Learning Management System (LMS). Moodle developed in Linux using Apache, MySQL, and PHP (also sometimes known as the LAMP platform), but is also regularly tested with PostgreSQL and on Windows XP, Mac OS X and Netware 6 operating systems

The requirements for Moodle are as follows:

  • Web server software. Most people use Apache.
  • PHP scripting language (version 4.1.0 or later). PHP 5 is supported as of Moodle 1.4.
  • A working database server: MySQL or PostgreSQL are completely supported and recommended for use with Moodle.

Most web hosts support all of this by default.
If you want to run Moodle on your own computer and all this looks a bit daunting, then please take a look at the administrator documentation.

Reference:

www.moodle.org

No responses yet